Legal Bulletin Of The Law Office Of Adam Polowiec (2 – 8 June 2014)

Legal Bulletin Of The Law Office Of Adam Polowiec (2 – 8 June 2014)

We would like to present the next issue of legal bulletin of the Law Office of Adam Polowiec.
What you will find here is some information about the new provisions of law and the projects of amendments to acts, but also case-laws including the case laws of Supreme Court, Constitutional Tribunal and European Court of Justice.

OCHRONA ZDROWIA

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu przedstawiania dokumentacji dołączanej do wniosku o dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego (Dz. U. z 2014 r., poz. 732) – weszło w życie z dniem 3 czerwca 2014 r.

 

POSTĘPOWANIE KARNE

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 maja 2014 r. w sprawie określenia wzoru pouczenia o uprawnieniach zatrzymanego w postępowaniu karnym (Dz. U. z 2014 r., poz. 737) – wejdzie w życie z dniem 4 lipca 2014 r.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 maja 2014 r. w sprawie określenia wzoru pouczenia o uprawnieniach i obowiązkach pokrzywdzonego w postępowaniu karnym (Dz. U. z 2014 r., poz. 739) – wejdzie w życie z dniem 4 lipca 2014 r.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 maja 2014 r. w sprawie określenia wzoru pouczenia o uprawnieniach zatrzymanego na podstawie europejskiego nakazu aresztowania (Dz. U. z 2014 r., poz. 740) – wejdzie w życie z dniem 4 lipca 2014 r.

 

POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 maja 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzenia opisu i oszacowania wartości nieruchomości (Dz. U. z 2014 r., poz. 742) – weszło w życie z dniem 5 czerwca 2014 r.

 

Trybunał Konstytucyjny; Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

OGRANICZENIE WOLNOŚCI

Brak określenia przesłanek odmowy dostępu do materiałów postępowania przygotowawczego, które uzasadniają postanowienie prokuratora o zastosowaniu dozoru policji połączonego z zakazem kontaktowania się z określonymi osobami oraz z zakazem przebywania w określonych miejscach, jest niezgodny z Konstytucją. Swoją ocenę trybunał uzasadnił tym, że rozwiązanie takie nadmiernie ogranicza prawo do obrony. Jednocześnie sędziowie dopuścili rozwiązanie, zgodnie z którym postępowanie przygotowawcze, inaczej niż procedura sądowa, nie jest oparte na zasadzie pełnej jawności akt sprawy. Nie zmienia to jednak sytuacji, w której przesłanki odmowy udostępnienia akt tego postępowania, które uzasadniają postanowienie prokuratora o zastosowaniu dozoru policji, połączonego z zakazem kontaktowania się z określonymi osobami oraz z zakazem przebywania w określonych miejscach, powinny zostać określone przez ustawodawcę. W konsekwencji Trybunał Konstytucyjny orzekł, że norma rekonstruowana z art. 156 §5 kodeksu postępowania karnego (jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, w toku postępowania przygotowawczego stronom, obrońcom, pełnomocnikom i przedstawicielom ustawowym udostępnia się akta, umożliwia sporządzanie odpisów i kserokopii oraz wydaje odpłatnie uwierzytelnione odpisy lub kserokopie tylko za zgodą prowadzącego postępowanie przygotowawcze; za zgodą prokuratora akta w toku postępowania przygotowawczego mogą być w wyjątkowych wypadkach udostępnione innym osobom) w zw. z art. 159 k.p.k. (na odmowę udostępnienia akt w postępowaniu przygotowawczym przysługuje stronom zażalenie; na zarządzenie prokuratora zażalenie przysługuje do prokuratora bezpośrednio przełożonego) w zakresie, w jakim nie określa przesłanek odmowy dostępu do tych materiałów postępowania przygotowawczego, które uzasadniają postanowienie prokuratora o zastosowaniu dozoru policji połączonego z zakazem kontaktowania się z określonymi osobami oraz zakazem przebywania w określonych miejscach, jest niezgodna z art. 42 ust. 2 (każdy, przeciw komu prowadzone jest postępowanie karne, ma prawo do obrony we wszystkich stadiach postępowania; może on w szczególności wybrać obrońcę lub na zasadach określonych w ustawie korzystać z obrońcy z urzędu) w zw. z art. 31 ust. 3 Konstytucji (ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, kiedy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo dla ochrony wolności i praw innych osób; ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw) – wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 maja 2014 r., sygn. akt: SK 13/13.