Legal Bulletin Of The Law Office Of Adam Polowiec (8 – 14 april 2013 r.)
We would like to present the next issue of legal bulletin of the Law Office of Adam Polowiec.
What you will find here is some information about the new provisions of law and the projects of amendments to acts, but also case-laws including the case laws of Supreme Court, Constitutional Tribunal and European Court of Justice.
Nowe Prawo
OCHRONA ZDROWIA
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 15 marca 2013 r. w sprawie wzoru wniosku o przekazanie raportu z udostępnienia danych przetwarzanych w Systemie Informacji Medycznej (Dz. U. z 2013 r., poz. 436) – weszło w życie z dniem 1 marca 2013 r.
ANTYDUMPING
Rozporządzenie wykonawcze Rady Unii Europejskiej nr 295/2013 z 21 marca 2013 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 192/2007 nakładające ostateczne cło antydmpingowe na przewóz politereftalanu etylenu pochodzącego między innymi z Tajwanu, w następstwie przeglądu pod kontem nowego eksportera na postawie art. 11 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1225/2009 (Dz. UE z 28.03.13 r., nr L 90) – weszło w życie z dniem 29 marca 2013 r. Wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Rozporządzenie wykonawcze Rady Unii Europejskiej nr 285/2013 z 21 marca 2013 r. w sprawie zakończenia częściowego wznowienia dochodzenia antydumpingowego dotyczącego przewozu etanoloamin pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz zakończenia przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 oraz częściowego przeglądu okresowego zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1125/2009 (Dz. UE z 26.03.13 r., nr L 86) – weszło w życie z dniem 29 marca 2013 r. Wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Orzecznictwo
Trybunał Konstytucyjny; Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
POSTĘPOWANIE REGULACYJNE
Trybunał Konstytucyjny uznał, że kwestionowane przepisy ustawy o stosunku państwa do wyznaniowych gmin żydowskich są zgodne z Konstytucją. Ponadto umorzył postępowanie dotyczące badania konstytucyjności przepisów ustawy o stosunku państwa do Kościoła katolickiego z uwagi na utratę mocy obowiązującej przez te przepisy. Brzmienie art. 33 ust. 5 ustawy o stosunku państwa do gmin wyznaniowych żydowskich, wedle którego „od orzeczenia składu orzekającego Komisji Regulacyjnej nie służy odwołanie”, oznacza, że postępowanie regulacyjne jest jednoinstancyjne. Nie wyklucza to jednak innych środków prawnych. Rzecz dotyczy nie tylko nadzwyczajnych środków zaskarżenia od orzeczenia komisji w toku postępowania administracyjnego. Z rozpatrywanego przepisu nie wynika bowiem, że została zamknięta droga sądowa, która prowadziłaby do kontroli zgodności z prawem orzeczenia składu orzekającego Komisji Regulacyjnej – wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 marca 2013 r., sygn. akt: K 25/10.
ZWROT UISZCZONEJ OPŁATY
Przepis, który w postępowaniu nieprocesowym wszczętym z urzędu nie przewiduje zwrotu opłaty od skargi na postanowienie referendarza sądowego uwzględnionej z innego powodu niż oczywiste naruszenie prawa, jest niezgodny z Konstytucją – orzekli sędziowie Trybunału Konstytucyjnego. Trybunał przyjął za bezsporne, że w interesie publicznym jest, by dane zawarte w Krajowym Rejestrze Sądowym, którego celem jest zapewnienie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, odpowiadały rzeczywistości. Skarga na czynność referendarza, złożona przez zainteresowanego wobec dokonania przez niego wpisu niezgodnego z rzeczywistością, jest sposobem na odwrócenie skutków takiego orzeczenia. Działanie to leży w interesie szeroko rozumianego wymiaru sprawiedliwości. Służy też zapewnieniu bezpieczeństwa obrotu gospodarczego. Trybunał Konstytucyjny podzielił tym samym wątpliwości marszałka Sejmu co do zgodności zaskarżonego przepisu art. 79 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych z zasadą prawa do sądu, rozumianą jako zakaz wprowadzania nadmiernych barier w dostępie do wymiaru sprawiedliwości. W postępowaniu wszczętym z urzędu, którego wynik został ostatecznie ustalony w rezultacie wniesienia skutecznego środka zaskarżenia, jedyną możliwością repartycji uiszczonych przez zainteresowanego uczestnika kosztów sądowych jest orzeczenie o ich zwrocie przez Skarb Państwa. Tymczasem skutkiem zakwestionowanego przepisu, który uzależnia zwrot opłaty od skargi na orzeczenie referendarza od stwierdzenia przez sąd uwzględniający tę skargę oczywistego naruszenia prawa, jest stan niepewności co do ekonomicznego bilansu podejmowanych czynności procesowych. Może to w istotny sposób rzutować na decyzje o wystąpieniu z tym środkiem zaskarżenia. Obowiązujące przepisy godzą więc w prawo do ukształtowania procedury sądowej zgodnie z wymaganiami sprawiedliwości i jawności. Przyjęta regulacja jest ponadto sprzeczna z zasadą ochrony zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa – wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 7 marca 2013 r., sygn. akt: SK 30/09.
Sąd Najwyższy
REPREZENTACJA W SPÓŁCE AKCYJNEJ
Członek zarządu spółki akcyjnej odwołujący się od decyzji stwierdzającej jego odpowiedzialność za zaległości składkowe nie może reprezentować tej spółki występującej w sprawie w charakterze zainteresowanej (art. 379 §1 kodeksu spółek handlowych) – uchwała Sądu Najwyższego z dnia 10 kwietnia 2013 r., sygn. akt: II UZP 1/13.
PRZESTĘPSTWO WOJSKOWE
Znamiona przestępstw określonych w art. 338 §1, 2 albo 3 kodeksu karnego mogą zostać wypełnione przez żołnierza zawodowego tylko wtedy, gdy samowolnie opuszcza on swoją jednostkę lub wyznaczone miejsce przebywania albo samowolnie poza nimi pozostaje w czasie służby regulowanym w art. 60 ust. 1 – 4 ustawy z 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 r., nr 90, poz. 593 z późn. zm.). Odbywa się to zatem w czasie, w którym był zobowiązany do wykonywania obowiązków służbowych lub pozostawania w gotowości do ich wykonywania. Do czasu samowolnego oddalenia nie wlicza się dni i godzin wolnych od służby – uchwała Sądu Najwyższego z dnia 14 marca 2013 r., sygn. akt: WZP 2/12.
UBEZPIECZENIE SPOŁECZNE ADWOKATÓW
Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe adwokata wykonującego działalność gospodarczą na postawie przepisów ustawy z 26 maja 1982 r. – Prawo o adwokaturze (Dz. U. z 2009 r., nr 146, poz. 1188 z późn. zm.) w okresie pierwszych 24 miesięcy od dnia rozpoczęcia wykonywania tej działalności może stanowić zadeklarowana kwota, nie niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia (art. 18a ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – Dz. U. z 2009 r., nr 205, poz. 1585 z późn. zm.). Takie rozwiązanie stosuje się także wówczas, gdy działalność tę wykonuje on na rzecz byłego pracodawcy, u którego był zatrudniony jako aplikant adwokacki (art. 18a ust. 2 pkt 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych) – uchwała Sądu Najwyższego z dnia 10 kwietnia 2013 r., sygn. akt: II UZP 2/13.
Naczelny Sąd Administracyjny
SKARGA KASACYJNA
Zgodnie z treścią art. 182 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270) rozpoznanie skargi kasacyjnej przez Naczelny Sąd Administracyjny na posiedzeniu niejawnym jest możliwe po spełnieniu łącznie trzech przesłanek: po pierwsze – oparcie skargi kasacyjnej wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, po drugie – zrzeczenie się rozprawy przez stronę, która wniosła skargę kasacyjną, i po trzecie – nie zażądanie przeprowadzenia rozprawy przez pozostałe strony w terminie czternastu dni od doręczenia skargi kasacyjnej. Nadto w myśl par. 1 art. 182 p.p.s.a. po stwierdzeniu przez skład orzekający braku konieczności jej rozpoznania na rozprawie. Z uwagi na treść art. 193 i art. 182 §2 w zw. z art. 133 §1 p.p.s.a. odpowiednią formą orzeczenia w tej sprawie jest wyrok, a z uwagi na identyczność unormowań prawnych w art. 182 §2 i art. 188 p.p.s.a. nie można uchylić zaskarżonego wyroku i rozpoznać skargi – wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 26 marca 2013 r., sygn. akt: I FSK 150/13.