Legal Bulletin Of The Law Office Of Adam Polowiec (24 february – 2 march 2014 r.)

Legal Bulletin Of The Law Office Of Adam Polowiec (24 february – 2 march 2014 r.)

We would like to present the next issue of legal bulletin of the Law Office of Adam Polowiec.
What you will find here is some information about the new provisions of law and the projects of amendments to acts, but also case-laws including the case laws of Supreme Court, Constitutional Tribunal and European Court of Justice.

POSTĘPOWANIE CYWILNE

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 lutego 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów i sposobu udostępniania urzędowych formularzy pism procesowych w postępowaniu cywilnym (Dz. U. z 2014 r., poz. 246) – wejdzie w życie z dniem 13 marca 2014 r.

W rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 kwietnia 2012 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu udostępniania urzędowych formularzy pism procesowych w postępowaniu cywilnym (Dz. U. z 2014 r., poz. 217) uległo zmianie brzmienie załączników nr 7 – 9 i 11.

 

AKCYZA OLEJOWA

Ustawa przewidująca wysoką stawkę akcyzy dla sprzedawcy oleju opałowego, jeśli ten nie wywiązał się z obowiązku terminowego sporządzenia i przekazania organom podatkowym miesięcznego zestawienia oświadczeń nabywców oleju, jest zgodna z Konstytucją. Stwierdzili przy tym, że miesięczne zestawienie oświadczeń nabywców o wykorzystaniu oleju wyłącznie do celów opałowych jest niezbędnym elementem całego mechanizmu kontroli obrotu tym produktem. Dlatego – gdyby go usunąć – zostałaby osłabiona możliwość kontroli. I to w stopniu trudnym do oszacowania. Rygoryzm warunków stosowania ulgowych stawek akcyzy do sprzedaży oleju opałowego ma wszak na celu ograniczenie wykorzystywania go niezgodnie z przeznaczeniem, a przede wszystkim – likwidację oszustw podatkowych związanych ze sprzedażą oleju. Służy zatem ograniczeniu nadużyć uszczuplających w znaczącym stopniu dochody budżetu państwa. Dlatego mechanizm jest zgodny z Konstytucją – wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11 lutego 2014 r., sygn. akt: P 24/12.

 

ZATRZYMANIE PRAWA JAZDY

Przepis ustawy z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów w zakresie, w jakim stanowi, że organ właściwy dla miejsca zamieszkania dłużnika kieruje wniosek do starosty o zatrzymanie prawa jazdy takiej uchylającej się od płacenia na dzieci osoby, jest zgodny z Konstytucją. Instytucja zatrzymania prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego w założeniu miała przyczynić się do poprawy realizacji podstawowego celu ustawy o pomocy, tj. wywiązywania się z ustalonego przez sąd zobowiązania alimentacyjnego. Dlatego Trybunał Konstytucyjny nie dopatrzył się w zakwestionowanym przepisie przekroczenia zakresu przyznanej ustawodawcy swobody regulacyjnej w sposób na tyle drastyczny, by stało się oczywiste naruszenie art. 2 Konstytucji. Jeżeli bowiem dłużnik nie jest w stanie wywiązać się z płacenia alimentów, ale wykazuje dobrą wolę i współpracuje z właściwymi organami, to prawa jazdy nie można mu zatrzymać. W związku więc z tym, że dłużnik przez swoje zgodne z prawem zachowanie ma decydujący wpływ na niezatrzymanie jego prawa jazdy, Trybunał Konstytucyjny uznał, że ustawa nie nakłada na niego nadmiernego i nieproporcjonalnego ciężaru – wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 lutego 2014 r., sygn. akt: K 23/10.