Biuletyn Prawniczy Kancelarii Radcy Prawnego Adam Polowiec (15 – 21 października 2012 r.)

Biuletyn Prawniczy Kancelarii Radcy Prawnego Adam Polowiec (15 – 21 października 2012 r.)

Przedstawiamy Wam kolejny numer biuletynu prawniczego Kancelarii Radcy Prawnego Adam Polowiec. Znajdą w nim Państwo informacje na temat nowych przepisów prawa oraz projektowanych nowelizacji, jak również orzecznictwo, w tym Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego, czy też Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

PRAWO O ZGROMADZENIACH

Ustawa z dnia 14 września 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo o zgromadzeniach (Dz. U. z 2012 r., poz. 1115) – wejdzie w życie z dniem 9 listopada 2012 r.

W ustawie z dnia 5 lipca 1990 r. – Prawo o zgromadzeniach (Dz. U. z 1990 r., nr 51, poz. 297 z późn. zm.) uległo zmianie brzmienie art. 3, art. 6 – 12 oraz został dodany art. 7a.

PRAWO CELNE

Ustawa z dnia 31 sierpnia 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo celne (Dz. U. z 2012 r., poz. 1116) – wejdzie w życie z dniem 25 października 2012 r.

W ustawie z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. z 2004 r., nr 68, poz. 622 z późn. zm.) uległo zmianie brzmienie art. 92, art. 93.

OCHRONA ZDROWIA

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 3 października 2012 r. w sprawie opisu systemu teleinformatycznego, w którym jest prowadzony Rejestr Zezwoleń na Prowadzenie Hurtowni Farmaceutycznej (Dz. U. z 2012 r., poz. 1118) – wejdzie w życie z dniem 25 października 2012 r.

WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2012 r. w sprawie zniesienia niektórych sądów rejonowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1121) – wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

SUBSTANCJE

Rozporządzenie Komisji Unii Europejskiej nr 899/2012 z 21 września 2012 r. zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla acefatu, alachloru, anilazyny, azocyklotyny, benfurakarbu, butylatu, kaptafolu, karbarylu, karbofuranu, karbosulfanu, chlorfenapyru, chlortaldimetylu, chlortiamidu, cyheksatyny, diazynonu, dichlobenilu, dikofolu, dimetipinu, dinikonazolu, disulfotonu, fenitrotionu, flufenzyny, furatiokarbu, heksakonazolu, laktofenu, mepronilu, metamidofosu, metoprenu, monokrotofosu, monuronu, oksykarboksyny, oksydemetonu metylowego, parationu metylowego, foratu, fosalonu, procymidonu, profenofosu, propachloru, chinchloraku, kwintocenu, tolilfluanidu, trichlorfonu, tridemorfu i trifluraliny w określonych produktach lub na ich powierzchni oraz zmieniające to rozporządzenie poprzez ustanowienie załącznika V zawierającego wykaz wartości wzorcowych (Dz. UE z 6.10.12 r., nr L 273) – wejdzie w życie z dniem 26 października 2012 r. Stosuje się od dnia 26 kwietnia 2013 r. Wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Trybunał Konstytucyjny; Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

KARALNA SAMOWOLA BUDOWLANA

Samowola budowlana jest karalna zgodnie z Konstytucją. Zasadą jest, że odpowiedzialności karnej podlega tylko ten, kto dopuszcza się czynu zabronionego, którego stopień społecznej szkodliwości jest wyższy niż znikomy. Samowola budowlana może być uznana w określonej sytuacji za czyn o znikomej szkodliwości społecznej. Konstatacja taka będzie równoznaczna stwierdzeniu, że czyn ten nie stanowi przestępstwa (art. 1 § 2 kodeksu karnego). Element materialny przestępstwa pozwala zatem na odmienne traktowanie rozmaitych czynów realizujących znamiona samowoli budowlanej z uwzględnieniem stopnia społecznej szkodliwości, w szczególności zaś dolnego progu, jaki w tym zakresie wyznacza art. 1 § 2 k.k. Stwierdzenie więc, że społeczna szkodliwość czynu jest w określonej sytuacji wyższa niż znikoma, również nie oznacza takiego samego traktowania wszelkich czynów stanowiących samowolę budowlaną, bez względu na stopień ich społecznej szkodliwości. Różnicowaniu reakcji prawnokarnej służą przepisy zamieszczone w części ogólnej kodeksu karnego. Nie sposób jednocześnie uznać, by dolegliwość wiążąca się ze stosowaniem instrumentów, jakimi w wypadku samowoli budowlanej operują przepisy prawa administracyjnego, powodowała, że przewidziana tu reakcja prawnokarna jest nadmierna. Stopień dolegliwości wiążący się z zastosowaniem instrumentów przewidzianych przez prawo administracyjne można porównać do sytuacji, w której z realizacją znamion typu czynu zabronionego wiąże się szkoda, której naprawienie – zgodnie z wolą poszkodowanego     – ma nastąpić bądź przez zapłatę odszkodowania, bądź przez przywrócenie stanu poprzedniego. Dlatego odpowiedzialność karna za prowadzenie robót budowlanych bez wymaganego zezwolenia oraz bez wymaganego zgłoszenia jest zgodna z Konstytucją – wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 października 2012 r., sygn. akt: P 27/11.

Sąd Najwyższy

DELEGOWANIE SĘDZIEGO

Równoczesne delegowanie sędziego, na podstawie art. 77 § 8 ustawy z 27 lipca 2001 r.        – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2001 r., nr 98, poz. 1070 z późn. zm.), do więcej niż jednego sądu równorzędnego lub niższego – aczkolwiek może niekiedy utrudnić wykonywanie obowiązków delegowanego sędziego – nie stanowi naruszenia tego przepisu – uchwała Sądu Najwyższego z dnia 17 lipca 2012 r., sygn. akt: I KZP 13/12.

PRAWO PRACY I UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH

Milion kobiet dostanie wyższe emerytury

Od 2013 r. od 28 zł do 31 zł miesięcznie wzrosną przyszłe emerytury kobiet, które przed wejściem w życie reformy emerytalnej (czyli przed dniem 1 stycznia 1999 r.) opiekowały się dziećmi.