Efektywność energetyczna na tapecie …
Energia niezaprzeczalnie jest kobietą J i ma wiele kolorów. Jeśli na chwilę o niej zapomnimy prędzej czy później zwróci na siebie uwagę i da pretekst do rozmowy. Rok 2015 należał do koloru zielonego, a to za sprawą wejścia w życie długo oczekiwanej ustawy o odnawialnych źródłach energii. Wszystko wskazuje na to, że w 2016 r. królować będzie biel – 20 maja 2016 r. Sejm uchwalił nową ustawę o efektywności energetycznej, a wraz z nią przyjął zmiany w systemie świadectw efektywności energetycznej (tzw. białe certyfikaty). Po raz kolejny Energia zrobiła wokół siebie dużo szumu…
Nowa regulacja – w pogoni za celami dyrektywy 2012/27/UE
Wprowadzenie do polskiego systemu prawa nowej ustawy o efektywności energetycznej wynikało z konieczności wdrożenia dyrektywy 2012/27/UE. Zgodnie z jej celami, do 2020 r. obok redukcji emisji gazów cieplarnianych o 20 % i wzrostu do 20 % udziału odnawialnych źródeł energii, efektywność energetyczna ma wzrosnąć o 20 %. Czy Polska sprosta wyzwaniu? To się okaże. Na razie nowa ustawa o efektywności energetycznej przeszła ekspresowo czytania w Sejmie, a z dniem 1 października 2016 r. jej przepisy mają wejść w życie.
„Kaprysy” Energii – czyli co się zmieni w systemie białych certyfikatów
Nowa ustawa o efektywności energetycznej przedłuża funkcjonujący w Polsce od 1 stycznia 2013 r. system białych certyfikatów. Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub obrotu energią elektryczną i sprzedające energię elektryczną odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium RP obowiązane będzie zrealizować przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej, w wyniku których uzyska w każdym roku oszczędność energii finalnej na stałym poziomie – w wysokości 1,5% rocznego wolumenu sprzedaży tej energii odbiorcom końcowym. Wysokość powyższego obowiązku będzie mogła zostać pomniejszona o ilość energii zaoszczędzonej przez odbiorców końcowych, spełniających warunki określone w art. 15 nowej ustawy o efektywności energetycznej. Świadectwa efektywności energetycznej wydawane będą przez Prezesa URE po zrealizowaniu przedsięwzięć proefektywnościowych, potwierdzonych audytem efektywności energetycznej. W nowej ustawie zrezygnowano z obowiązku przeprowadzania przetargu, w wyniku którego za najbardziej efektywne przedsięwzięcia przedsiębiorcy uzyskiwali białe certyfikaty. Dodatkowo możliwość uiszczenia opłaty zastępczej zamiast realizacji przedsięwzięć proefektywnościowych będzie z każdym rokiem ograniczana obejmując 30% obowiązku, o którym mowa w art. 10 ust. 1 nowej ustawy za 2016 r., a już za 2018 r. jedynie 10% tego obowiązku. W 2016 r. jednostkowa opłata zastępcza będzie wynosiła 1000 zł za tonę oleju ekwiwalentnego, w 2017 r. – 1500 zł, a w 2018 roku oraz w każdym kolejnym będzie wzrastała o 5% w stosunku do wysokości jednostkowej opłaty zastępczej obowiązującej za rok poprzedni. Przedstawiony mechanizm ma ograniczyć zjawisko realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 10 ust.1 nowej ustawy o efektywności energetycznej poprzez uiszczenie przez podmioty zobowiązanie opłaty zastępczej.
Dodatkowe „życzenia” Energii
Nowa ustawa o efektywności energetycznej nakłada na przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (za wyjątkiem mikroprzedsiębiorcy, średniego i małego przedsiębiorcy) obowiązek przeprowadzenia co 4 lata audytu energetycznego przedsiębiorstwa. Pod pojęciem audytu energetycznego przedsiębiorstwa należy rozumieć procedurę mającą na celu przeprowadzenie szczegółowych i potwierdzonych obliczeń dotyczących proponowanych przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej oraz dostarczenie informacji o potencjalnych oszczędnościach energii. Po zakończeniu audytu przedsiębiorca będzie miał 30 dni na zawiadomienie Prezesa URE o jego wynikach. Obowiązek przeprowadzenia pierwszego audytu energetycznego przedsiębiorstwa przypadnie w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Energia wyegzekwuje swoje…
Uchwalona 20 maja 2016 r. nowa ustawa o efektywności energetycznej precyzuje także katalog okoliczności, których wystąpienie uprawnia Prezesa URE do nałożenia kary pieniężnej na przedsiębiorcę. I tak przykładowo, w przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia lub przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, a kolejno uzyskania i przedłożenia do umorzenia białych certyfikatów Prezesowi URE, przedsiębiorca będzie mógł zostać ukarany karą pieniężną w wysokości nie wyższej niż 10% przychodu osiągniętego przez tego przedsiębiorcę w poprzednim roku podatkowym. Natomiast w przypadku nieprzeprowadzenia audytu energetycznego przedsiębiorstwa kara pieniężna nie będzie mogła być wyższa niż 5% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.
Zapraszam na kolejne „kolorowanie”J