Biuletyn Prawniczy Kancelarii Radcy Prawnego Adam Polowiec (24 lutego – 2 marca 2014 r.)
Przedstawiamy kolejny numer biuletynu prawniczego Kancelarii Radcy Prawnego Adam Polowiec. Znajdą w nim Państwo informacje na temat nowych przepisów prawa oraz projektowanych nowelizacji, jak również orzecznictwo, w tym Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego, czy też Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Nowe Prawo
POSTĘPOWANIE CYWILNE
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 lutego 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów i sposobu udostępniania urzędowych formularzy pism procesowych w postępowaniu cywilnym (Dz. U. z 2014 r., poz. 246) – wejdzie w życie z dniem 13 marca 2014 r.
W rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 kwietnia 2012 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu udostępniania urzędowych formularzy pism procesowych w postępowaniu cywilnym (Dz. U. z 2014 r., poz. 217) uległo zmianie brzmienie załączników nr 7 – 9 i 11.
Orzecznictwo
AKCYZA OLEJOWA
Ustawa przewidująca wysoką stawkę akcyzy dla sprzedawcy oleju opałowego, jeśli ten nie wywiązał się z obowiązku terminowego sporządzenia i przekazania organom podatkowym miesięcznego zestawienia oświadczeń nabywców oleju, jest zgodna z Konstytucją. Stwierdzili przy tym, że miesięczne zestawienie oświadczeń nabywców o wykorzystaniu oleju wyłącznie do celów opałowych jest niezbędnym elementem całego mechanizmu kontroli obrotu tym produktem. Dlatego – gdyby go usunąć – zostałaby osłabiona możliwość kontroli. I to w stopniu trudnym do oszacowania. Rygoryzm warunków stosowania ulgowych stawek akcyzy do sprzedaży oleju opałowego ma wszak na celu ograniczenie wykorzystywania go niezgodnie z przeznaczeniem, a przede wszystkim – likwidację oszustw podatkowych związanych ze sprzedażą oleju. Służy zatem ograniczeniu nadużyć uszczuplających w znaczącym stopniu dochody budżetu państwa. Dlatego mechanizm jest zgodny z Konstytucją – wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11 lutego 2014 r., sygn. akt: P 24/12.
ZATRZYMANIE PRAWA JAZDY
Przepis ustawy z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów w zakresie, w jakim stanowi, że organ właściwy dla miejsca zamieszkania dłużnika kieruje wniosek do starosty o zatrzymanie prawa jazdy takiej uchylającej się od płacenia na dzieci osoby, jest zgodny z Konstytucją. Instytucja zatrzymania prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego w założeniu miała przyczynić się do poprawy realizacji podstawowego celu ustawy o pomocy, tj. wywiązywania się z ustalonego przez sąd zobowiązania alimentacyjnego. Dlatego Trybunał Konstytucyjny nie dopatrzył się w zakwestionowanym przepisie przekroczenia zakresu przyznanej ustawodawcy swobody regulacyjnej w sposób na tyle drastyczny, by stało się oczywiste naruszenie art. 2 Konstytucji. Jeżeli bowiem dłużnik nie jest w stanie wywiązać się z płacenia alimentów, ale wykazuje dobrą wolę i współpracuje z właściwymi organami, to prawa jazdy nie można mu zatrzymać. W związku więc z tym, że dłużnik przez swoje zgodne z prawem zachowanie ma decydujący wpływ na niezatrzymanie jego prawa jazdy, Trybunał Konstytucyjny uznał, że ustawa nie nakłada na niego nadmiernego i nieproporcjonalnego ciężaru – wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 lutego 2014 r., sygn. akt: K 23/10.